tisdag 24 november 2009

Det här blir det tristaste inlägg jag nånsin skrivit


Jag vill bara gnälla lite!

Jag älskar julen!

Lika klibbigt som knäcken är den något krystade sammanhållning som vi uppvisar för varandra när vi träffas för att äta så vi spricker. Den dagen då allt groll viras in i guldigt glättigt trallande och omkring alltihop virar vi en rosett av röd sidenångest.

Men jag älskar det ändå, ... för det är förbjudet att säga de där taskiga sakerna som annars brukar sticka mej i sidan.

Det luktar gott, det är lugnt. Säkert som amen i kyrkan är det falskt men det är som det alltid varit och jag älskar det ändå.

Jag har pillat ut russinen och suttit lycklig som bara en dåre gör, känt sötman och njutit av lågans harmoniska rörelse och ljus.

Men nu, nu ska min syster till New York och med jetlag julaftonsmorgon roffar hon åt sig faster som då tycker det är skönt att vara hemma i lugna vrån.

Kvar blir tonårsdottern
( ni vet hon, som på sin höjd förärar min existens med ett "du stinker mamma, rör mej inte" ),
och jag med mormor som glömt att tonåringen inte är 9 år längre. Det himlas med ögon och suckas högljutt. Systern som ska ha jetlag har också en före detta man som lagt beslag på det enda som skulle kunnat tindra denna jul. 6-åringen är hos pappa. Det blir totalt tinderfritt i år.

Som glasyr på grisens huvud är min älskling i sin stad för att vara hos sin mamma (vilket såklart är som det ska).

5 kommentarer:

Anonym sa...

oj oj oj, du kan ju inte klaga... kallar du det där gnäll?
Tsss, löjligt! Jag har en genuin julångest, jag vill vara alla till lags. Men det är en omöjlighet och jag blir stressad över att inte få till det och blir otroligt beklämd och orolig just under julaftonen. Jag hatar julen - jag vet hur jag vill ha det för att älska den. Men jag kan inte trotsa naturlagar. Det finns bara en av mig.

(hoppas NY var rolig :) )

Boris sa...

Kan man inte få fjortischeyen att tindra mha lite materiell övertygelse? I den åldern kostade jag ungefär en IPOD för att tindra med ögonen en hel julvecka....

Anonym sa...

Härligt! jag älskar också Julen!
Fast jag hade nog tänkt mig att få spendera åtminstone en del av den med min älskling! ;)

Anonym sa...

Jag tycker ingenting om julen. Det finns en viss magi över själva morgonen, men jag är nog lite anti jul faktiskt.
Men jag älskar alla ljus och stjärnor i fönstren, så lite kanske jag gillar iallafall ;)
Tankar till E, från Ji

Comvidare sa...

Underbara förvrängningar av julens budskap. Jag måste lägga några på minnet. "en röd rosett av sidenångest" Hahaha. Klockrent.

Du (ni) är välkommen att göra mig (oss) sällskap i ett frostnupet norrland. Det kan bli hur bra som helst för jag kommer att köpa mig fri från allt. Cash is king!

Bloggintresserade

Powered By Blogger

Min blogglista