fredag 25 december 2009

Ett år av längtan


...funderar, sumerar och ser tillbaka. Kanske inte främst för att det närmar sig ett nytt år utan för att december är en tid då det är lätt att minnas exakt vad man gjorde vid den här tiden för ett år sedan.

Det blir lätt en sorts utvärdering. Möjligen för att det alltid finns en känsla av att man vill utvecklas och göra livet mer meningsfullt och innehållsrikt. Ständig närvaro av längtan efter olika saker. För mig och för kanske de flesta människor handlar det om att må bättre och berika sitt liv mer och mer hela tiden. Kanske är summan av innehållet konstant. Det är bara våra känslor som förändras. Kanske är allt precis så bra eller dåligt som vi upplever det hela tiden. Hur rika vi upplever att vi är beror på vad vi önskar oss eller vad vi förväntar oss.

Allt börjar med att längta. Längtan efter att uppnå saker i livet är en förutsättning för att både sätta upp och nå mål oavsett vad det handlar om, oavsett vad det är vi vill berika oss själva med. När jag kan uppskatta och vara tacksam över det fina och positiva jag har kan jag också hitta lusten inom mig som är själva kärnan i längtan. Längtan hänger samman med tacksamhet och det ena är beroende av det andra.

Tacksamheten föder längtan som är en förutsättning för att vi ska hitta lusten inom oss som tar oss framåt mot de olika mål vi har i livet. Vad vi kan åstadkomma har inga begränsningar, vad vi kan få möter inga hinder och hur bra vi vill må har vi själva makten över.

Jag tänker fortsätta längta in i nästa år också.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag kommer också längta, snart en fika och ett härligt nyår:)

Anonym sa...

Ja!

Vilken gåva till oss själva, = att längta!
Det ska jag också odla och andra saker också, som att försöka att bara vara här/nu, vilket är svårt att kombinera med längtan ;)
Ja so what, allt är bra så länge det ger oss insikt och medvetenhet, det leder även långt med vissa dynamiska dagar som någon skrev, för att jämföra med våra mer braiga dagar!
Svart är ju inte svart om det inte jämförs med vitt liksom! *s*
Kram och god fortsättning E
Ji

Bloggintresserade

Powered By Blogger

Min blogglista