tisdag 22 december 2009

To Do or not To Do


De som haft äran att umgås med mig en stund vet att jag kan ha svårt att passa tiden!
Fast det är inte riktigt rättvist att säga att jag ofta kommer försent.

Egentligen är det så att dygnet är för kort, vännerna för många, livet för roligt, för mycket måsten som ska undanröjas innan man kan ta itu med det som man verkligen är här för. Nämligen att glida runt och njuta och le.

Istället byts detta alltför ofta ut till att-göra listor!
Just jag har begåvats med många fler "ToDo-listor" än andra tycks det.

Jag strimlar vissa av dem, spiller kaffe på andra och skiter helt enkelt i en del. Effekterna blir lite olika beroende på vilka som "försvinner".

Det finns i huvudsak två sätt att hantera dessa effekter.

*Vara extremt charmig

*Vara utrustad med obeprövade orsaker
som förvandlas till behändiga ursäkter

Men det bästa är ändå att rensa i To-Do-listan. Göra mindre av det andra vill och mer av det du själv värdesätter.

När man gör det man gillar eller rent av älskar kan man ge vidare det varma och kärleksfulla man då har skapat inom sig och det är hundra gånger mer värt än en massa måsten!

3 kommentarer:

Ebba G sa...

Menar du att du skriver listor på riktigt, alltså att du har papperslistor... som du strimlar och spiller på. Häftigt! Om du sparar dem och tar fram dem om fem eller tio år.. ja alltså, antagligen skulle det vara rätt nyttigt att minnas vad som var viktigt och fatta att det var det ju sällan... och att man glömt det mesta av sånt som man ansåg vara livsnödvändigt...
Hm. Kanske borde man börja lista livet!
Kram och ha en skön jul - listlös kanske???

Comvidare sa...

Tänk om jag hade din handstil. Då hade jag kunnat skriva egna små listor som jag kunde placera ut på lämpliga ställen. Överst på alla listor skulle det stå: Boka tåg till norrland.

För hit får du gärna komma...sent till allt.

Det slår mig, listor har vi alltid haft. Tänker just nu på kom-i-håg-ramsan: Anna ditt nöt, lägg lutfisken i blöt!

Anonym sa...

Ja det är nog det viktigaste man kan göra att älska det man gör eller göra det man älskar. Att spilla kaffe på To-Do listor och dessutom komma undan med det, fixar nog bara du...för det fodras väldigt mycket charm för det! ;)

Vi ses snart!

Bloggintresserade

Powered By Blogger

Min blogglista