lördag 28 februari 2009

Från bok till duk

Det bästa med bokcirkeln är att jag ibland läser en bok som jag aldrig läst om det inte var för just bokcirkeln. 

Jag stod på tur efter C. Det gamla nötta biblioteksexemplaret som var grått och trist och föga inbjudande. Kanske var det för att jag förväntat mig så lite som jag blev så positivt överraskad och därför tyckte så mycket om den. Den finns i pocket och tar inte så många timmar av din tid i anspråk om du inte skulle finna den lika läsvärd som jag gjorde. 

Idag innan dottern och jag skulle se filmen, I taket lyser stjärnorna, (ger den fyra stjärnor av fem)dök plötsligt The reader, upp i en trailer och var alltså Högläsaren filmatiserad. Spännande! Inte blev det mindre intressant av att Kate Winslet har en av huvudrollerna. Hon fick även en Oscar för rollen. Denna bedårande kvinna, så äkta och så fenomenal. Bokcirkeln lär lyfta blicken från litteraturen och sitta bänkade åtminstone en kväll efter den premiären. 

När jag ändå är inne på ämnet från bok till film, kan jag berätta att ett Stieg Larsson-fan som jag inte kunde hålla mig borta från biografen på premiärkvällen igår. Jag är glad att det ändå var ett tag sen jag läste, Män som hatar kvinnor. Jag tror att jag tack vare det kunde njuta av  filmen istället för att sitta och fundera och jämföra med hur boken var. Filmen kan aldrig mäta sig med läsupplevelsen. Ska du bara göra det ena så skippa filmen, annars, SE DEN. 

Inga kommentarer:

Bloggintresserade

Powered By Blogger

Min blogglista