torsdag 2 oktober 2008

Från romantik till bögporr

Har just varit på bio med min tonåring och låtit mej underhållas av ett stycke svensk film.
Patrik 1,5! Den var söt och underhållande. Liten smula förutsejbar men man fick vad man förväntade sig och det var gott nog. Det enda som störde mej var att när alla skrattade högljutt tyckte jag inte alls att det var kul utan rent av lite allvarligt. Som om detta inte vore nog, fann jag mig ensam skrattande när det faktiskt var lite småkul. Möjligen övertolkar jag situationen, men jag tyckte att det faktiskt var så att det som folk fann komiskt var när någon av huvudpersonerna uppträdde typiskt "bögaktigt" enligt normen för en lite fjollig bög. Men är det någonstans som det är heteronormativt så är det väl på film. Kanske ska jag ha lite överseende med att människor möjligen behöver lite tid på sig att vänja sig vid att heteronormens motsatser gör entre där man minst anar det. Ja, nu undrar ni kanske varför jag går igång så på ett antagande som jag till och med själv antog grundade sig på en övertolkning. Jag kommer till det nu. Efter filmen träffade jag min dotters lärare i toalettkön och hon hade också sett filmen. Artig som jag är förvissade jag mig om att vi hade sett samma film och frågade sedan vad hon tyckte. Hon svarade följande:

- Jo, den var bra, MEN det var lite vääääl intima scener ibland för min smak! 

DOM KYSSTES TVÅ GÅNGER. Alltså, jag menar två gånger och den ena gången hade dom visserligen bara överkroppar och låg i sängen men med byxorna på.  Jeans och allt. Inte tillstymmelse till konturerna av snopp i kalsong ens. Jag fick inte en gång spisa en delikat rumpa på bioduken. Förstår ni??? Jag hann knappt uppfatta romantiken så snabbt var den filmkyssen överstökad. Hur kan en kyss vara lite vääääl intim år 2008? Nu hör det till saken att den här läraren är just nu mamma ledig och jag kan bara tolka det som att hon har varit lite väääl intim. 

Det händer inte ofta men jag blev mållös och tänkte att det måste varit nått jag missat, kanske när jag öppna min godispåse och missbedömde hur lång tid det tog eller att jag fått en tillfällig släng av narkolepsi. Min hjärna gick för högvarv när det blev min tur att gå på toaletten. Medan jag satt därinne kände jag mig plötsligt oerhört mesig och skamsen för att jag inte frågat rakt ut vad hon menade. Jag fick inte på mig byxorna fort nog och störtade ut från toaletten. Jag önskade att jag kunde avsluta detta inlägg med en läcker och bombastisk kommentar som levererats. Att jag med mina magiska ord gett henne insyn i sin trångsynthet eller öppnat porten till fördomskammaren. Eller att jag bara sagt nått spydigt och chockerande om att jag allra helst ser en lång och färsig bögporrfilm en kulen höstdag. Men hon hade gått... 

5 kommentarer:

Anonym sa...

stackars bloggare....inte en tillstymmelse till rumpa på hela filmen... det är ju så man vill "ha kulorna, jag menar pengarna, tillbaka".....

Comvidare sa...

Haha! Osis att hon hade gått. Men nu är du ialla fall beredd nästa gång någon ogenerat luftar sina fördomar. Då kan personen i fråga bli måltavla för din frustration X 2 så att säga.

Din blogg är kärlek vid första ögonkast för mig. Lova att du aldrig slutar blogga! Och måste du sluta blogga av någon anledning så får du allt flytta in hos mig och leverera muntliga inlägg. Känner samma sak för pseudonaja (men säg inget, för han blir så outhärdlig då). Ljuvliga tanke att bo i ett kollektiv för (avlagda) bloggare.

E sa...

ja du, det låter lockande med kollektiv för avlagda.=)
Jag är så glad att du kom in i mitt liv(makalöst glad) och att jag fick upptäcka bloggvärlden. kram

Anonym sa...

aaahhhh. blir så irriterad på denna heteronormativa värld!!

Men blir så glad att du sprider hur korkat det är att tänka så heteronormativt!! Då kan du också tänka att det inte gjorde något att du inte sa det till henne eftersom du får chans att sprida det till många fler männsikor här!

Kram på dig och vad fantastiskt du skriver!

Fredrik sa...

Vissa personers uppfattningar kommer man aldrig att upphöra förvånas över.

Upp och ner får hela tiden ny innebörd.

Bloggintresserade

Powered By Blogger

Min blogglista